marți, 13 septembrie 2011

Este vârsta un criteriu de discriminare în recrutare şi selecţie?

Criteriile de vârstă în recrutare şi selecţie
Un aspect pe care îl discutăm cu clienţii noştri, înainte de a începe un proiect de recrutare şi selecţie este, desigur, varsta. Un procent de 90% din răspunsuri menţioneaza ca vîrstă a candidatului ideal 30 – 40 de ani pentru pozitii de execuţie şi 40 – 50 de ani pentru poziţii de top management şi specialişti.
Evident că nimeni nu se împotriveşte să aibă pe lista finală candidaţi peste 50 de ani, însă, în procesul de selecţie, aceştia pierd în favoarea celor mai tineri.

Totuşi în România, vârsta de pensionare a crescut la 59 de ani la femei si 64 de ani la bărbaţi. Există o nevoie în piaţa muncii a acestui segment de vârstă?

În respingerea acestor candidaţi este invocată capacitatea redusă le schimbare. De asemenea, un dezavantaj al acestor candidaţi constă în faptul că nu sunt foarte prezenţi pe piata muncii.
Există însă şi avantaje ale angajarii unei persoane cu vârsta de peste 50 de ani - experienţa, fidelitatea, stabilitatea, predictibilitatea şi încrederea.

Putem face ceva pentru integrarea persoanelor meritorii în vârstă pe piata muncii?
- Căutăm persoane deschise la schimbare - postarea CV-ului pe site-urile de specialitate şi prezenţa la interviu sunt un prim semn în această directie.
- Diagnosticăm cu instrumente specifice potentialul de schimbare al candidatului şi manifestăm deschidere pentru a-i găsi locul potrivit.
- Dacă este potrivit postului, recomandăm candidatul angajatorului, evidenţiind de la început avantajele şi dezavantajele angajării (managementul discriminării).

Voi ce credeţi:
Există o nevoie a pieţei de muncă faţă de candidaţii cu vârsta de peste 50 de ani? Există o reală discriminare a persoanelor vârstnice pe piaţa muncii în favoare celor tineri?


Dragos Butuzea
Senior Consultant
Mentor’s

Un comentariu:

  1. Cand aveam 54 de ani am vrut sa ma angajez la o companie multinationala din Caransebes.In acea perioada lucram ca subinginer la o uzina de constructii de masini.Acuma sunt pensionar.La Uzina am lucrat peste 30 de ani.Dupa ce am dat CV-ul pe calculator , peste trei luni am primit un sms pe telefon de la acea companie sa ma prezint la interviu.Primadata m-am izbit de portari care nu m-au lasat la biroul resurse umane. Dupa ce au dat telefon mi s-a spus sa astept. Dupa o ora de asteptare am fost lasat sa intru in companie.Cand am intrat in biroul resurse umane , in fata mea era o doamna de vreo 25 de ani.Aceasta m-a intrebat
    -Dumneavoastra sunteti domnul Popescu Victor ?
    -Da am raspuns
    - Si ati venit sa va angajati copilul ?
    -Nu eu vreau sa ma angajez, i-am raspuns
    - Pe ce post? m-a intrebat doamna
    - Maistru asa cum ati dat pe net , i-am raspuns
    -Pai ce varsta aveti de vreti sa va angajati la aceasta companie , m-a intrebat doamna
    - 54 de ani, i-am raspuns eu.
    - Imi pare rau ,mi-a raspuns doamna , dar noi nu angajam decat persoane pana la 50 de ani.
    Dupa care a plecat din birou .
    Acesta a fost interviul, fara sa ma intrebe ce stiu sa fac ,la ce serviciu lucrez ( atunci lucram la marketing) ce functii am mai avut etc.Practic criteriul a fost varsta.Am plecat cu un gust amar, mai ales daca ma refuza putea sa o faca mai elegant.Cel mai mult m-a deranjat cand m-a intrebat daca vrea sa-mi angajez baiatul.Mentionez ca am trei baieti si s-au angajat singuri fara sa ii duc de mana, dar la Timisoara, dupa ce si-au terminat scolile superioare.

    RăspundețiȘtergere